|
Łożyska igiełkowe są
odmianą łożysk walcowych, w których
długość wałeczka jest co najmniej sześć
razy większa od jego średnicy. Pod względem
budowy, rozmiarów i różnorodności typów oraz
możliwości zastosowań stanowią
bezsprzecznie największą grupę łożysk
tocznych. Każda odmiana ma charakterystyczne cechy,
jednak z zasady łożyska igiełkowe wykazują
dużą nośność przy stosunkowo niewielkich
gabarytach. Sprzyja to uzyskaniu zwartej
konstrukcji węzła, a bogactwo rozmiarów i typów daje
konstruktorom duże możliwości rozwiązań
technicznych. Linia styku między bieżniami i
igiełkami jest zmodyfikowana (igiełki
profilowane na końcach), co nie tylko eliminuje
szkodliwe naprężenia krawędziowe, ale
pozwala także na minimalną niewspółosiowość
między wałem a oprawą. Łożyska wyposażone
są w koszyki stalowe lub z blachy stalowej. W
łożyskach mniejszych spotyka się też kosze
z poliamidu wzmacnianego włóknem
szklanym. |
| |
|
Budowa i
wymiary |
|
Łożysko składa się z
pierścienia zewnętrznego funkcjonalnie
złączonego z koszykiem z igiełkami i
rozłącznego pierścienia wewnętrznego.
Łożyska o średnicy zewnętrznej powyżej 19 mm mają
pierścieniowy rowek i otwór smarowy na
pierścieniu zewnętrznym. Seria NA69.. o średnicy 55 mm
i większej ma dwa rzędy igiełek. Dla
wersji uszczelnionych pierścień wewnętrzny został
nieznacznie przedłużony, co w znaczny
sposób poprawia parametry szczelności łożyska.
Pod względem budowy obie serie niczym się
nie różnią, ale wymiary serii NA.. są zgodne z
normami ISO, natomiast wymiary serii NKI..
nie są znormalizowane, lecz zostały w
praktyce powszechnie zaakceptowane. Dla
tych drugich w symbolu podaje się kolejno
wymiar średnicy wewnętrznej w mm, znak „/”
i wymiar szerokości w mm, np. NKI 28/20, ale dla
serii bez pierścienia wewnętrznego zamiast
średnicy wewnętrznej podaje się nominalną
średnicę okręgu wpisanego w koszyk z
igiełkami – Fw, np. NK 25/25. |
| |
|
Właściwości i zastosowanie |
|
Wśród
łożysk igiełkowych serie te charakteryzują się dużą
nośnością przy wysokich parametrach
obrotowych. Równie często używa się łożysk z
pierścieniem wewnętrznym, jak bez niego,
ale łożyska bez pierścienia mogą być stosowane
pod warunkiem, że bieżnie na wałach są
powierzchniowo utwardzone (min 60HRC) i
szlifowane. Istotną cechą tych łożysk jest
możliwość przesuwu osiowego, zwłaszcza łożysk bez
pierścienia wewnętrznego lub z pierścieniem
specjalnie przedłużonym. Ze względu na
wymienione cechy zastosowanie jest bardzo
szerokie, zwłaszcza tam, gdzie od węzła wymaga się
małego przekroju poprzecznego i
niewielkiego ciężaru własnego. Łożyska
serii NA.. w wersji uszczelnionej mają nieznacznie
przedłużony pierścień
wewnętrzny. | |