- Producent: MASTER BELTS
- Waga: 2.7800
- Zastosowanie: CLAAS
- Jednostka: szt
Pasek zębaty – element przekładni pasowej.
Zęby ukształtowane na wewnętrznej powierzchni pasa i odpowiednie zęby koła
pasowego umożliwiają pracę przekładni bez poślizgu.
Ten rodzaj przekładni pasowej stosowany jest w urządzeniach, w których
niedopuszczalny jest poślizg, na przykład w układach rozrządu silników
spalinowych.
Budowa paska zębatego
- Grzbiet paska - wykonany z kauczuku syntetycznego. Materiał ten
charakteryzuje się bardzo dobrą elastycznością.
- Jest też bardzo śliski, dzięki czemu w miejscu styku grzbietu paska
z np. rolką prowadzącą czy napinaczem nie powstają duże siły oporu
(tarcie).
- Kauczuk syntetyczny nie jest odporny na działanie środków
chemicznych, szczególnie na bazie węglowodorów (oleje, smary, paliwa,
rozpuszczalniki itp.) oraz silikonów.
- Kord - element nośny paska. Dzięki niemu uzyskuje się dużą odporność
paska na rozciąganie oraz odporność na działanie ciepła (brak zjawiska
rozszerzalności cieplnej).
- Zęby paska - Zadaniem zębów paska jest przeniesienie siły napędowej z
elementu czynnego (silnik) na element bierny. Istnieje kilka profili
zębów.
- Dodatkowa powłoka chroniąca zęby - jest to specjalna tkanina lub teflon,
którymi pokrywane są zęby.
- To rozwiązanie ma wzmocnić dodatkowo konstrukcję zębów (wzmocnić i
usztywnić) oraz zmniejszyć tarcie pomiędzy zębem paska a kołem zębatym
(teflon).